måndag 15 april 2013

Saker som kan tyckas oviktiga.

Jag märker att det jag gör är att ge värde till saker som kan tyckas oviktiga, jag tycker de är intressanta. Att visa allt som blir intressant för mig kan tyckas meningslöst för andra men det är det jag känner att jag måste förmedla. 

Lystenhet till att lära kommer från nyfikenhet. När jag reser är jag nyfiken på allt, jag lär mig då om saker som jag inte skulle lära mig hemma. Jag får inspiration av allt jag ser, känner kreativitet till att utforska nya saker. Jag vet inte varför jag vill samla på saker jag ser... är det bildminnen som jag kan ha senare, kanske. 

Så, vad lär jag mig om mig själv av att resa till nyc?

Jag blir mer nyfiken, vill veta saker om människor här. Systemet här, maten, ölet. Jag bygger upp en chimär, som gör resandet till ett äventyr. Fullt av nya upplevelser, erfarenheter och människor. Jag försätter mig gärna i nya situationer, prövar om och tänker nytt. Allt det som oftast blir grått och tynar bort hemma. I ett vaket tillstånd blir saker mer viktiga, verkliga och fullständiga.
Det vakna öppna sinnet ger en helt annan än den vana, inrutade, låsta som jag upplever den hemma.





Så vi drog till sheepshead bay, där vi bott på en husbåt, kontrasten blir enorm när man åker in till Manhattan. Vi gjorde det värsta, vi åkte till time square. Det var överväldigande så man blev spyfärdig efter tio minuter.



I stället blev stranden mer lockande, efter en vecka av ljud i lägenheten vid bron så hamnade vi här.






Det mest fantastiska är ändå alla jukeboxar.





Jag kan inte låta bli att smygfota. Det finns så många, för mig, konstiga typer. Men ibland är de jag fotar helt vanliga, men ändå intressanta typer.












shoooot!!!!!















Vi gör ett sista husbåtsexperiment, sen letar vi strandfynd efterstormen sandy och hittar: En veranda, ett par trappor, en brygga, en dörr, en väggpanel, ett träd, några bilar och ett halvt tak.


  Vi bygger oss ett hus med tak som har en veranda som har trappor. På verandan har vi en bänk och en   kylväska, genom dörren ser vi havet och drömmer om Kalifornien. Där är det rent i havet.


Fast så här såg husbåten ut egentligen:

Där vid husbåten finns en rysk maffia och ledaren och hans familj ställde upp på en gruppbild:





Vi lämnar New York och flyger till San Francisco. Men det jag bär med mig och det jag vet att jag vill undersöka mer är hur jag ser på tillvaron där. Det är jag som förändras efter varje ny plats.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar